Elektromagnet nedir, nasıl çalışır?
Elektromagnet metal atıkları toplama ve kaldırmak amacıyla kullanılan ekipmandır. DC 220 Volt ile çalışmakta olup elektrik kumanda devrelerinde DC kontaktörler, DC sürücüler ve redresör kullanılmaktadır.
Kumanda devresinde DC sürücüler kullanıldığında şebekeye bağlı bir sürücü doğrudan magneti çalıştırabilmektedir. Ayrıca magnet devresinde işletmeler yükün havada kalmasından ve enerji kesintisi anında aşağı kontrolsüz bir şekilde yükün düşmesi ihtimalini İSG açısından sorunlu bulmakta ve yedek akü sistemi de istemektedir. Bu akü sistemini şarj edecek bir DC sürücü veya redresör devresi de talep edilmektedir.
Yedek akü sisteminde 18 adet 12 volt akü kullanılmaktadır. Bu aküler seri bağlanarak 216 volt gerilim elde edilmekte ve şarj sürücüsü veya redresör tarafından sürekli şarjda tutulmaktadır. Şarjlı olarak bekleyen bu aküler acil durumda sistemin devreye girerek yükü bırakmasını engellemektedir.
Magnet sistemlerinde yükü bıraktırmak için ikinci bir bıraktırma butonu daha istenir. Sebebi ise operatörün yanlışlıkla butona basarak magnetin yükü bırakmasının önüne geçilmek istenmesidir. Yükü bıraktırmak isteyen operatör her iki butona birden basarak yükün bırakılmasını sağlayacaktır.
Magnet tasarımları
yapılırken yüzey alanına göre gauss hesabı dikkate
alınır. Kare,
dikdörtgen ve dairesel tip kaldırma magnetleri
yapılmaktadır. Dairesel
tip elektromagnetler; çeşitli piklerin, çelik saç demir, döküm,
talaş v.b. hurdaların taşınmasında, yükleme ve boşaltma
işlerinde, Dikdörtgen kesitli elektromagnetler ise; saç
paketlerinin, kütüklerin, slabların yükleme ve boşaltma
işlerinde kullanılır.
Vinç sistemlerinde elektromıknatıslar sıklıkla kullanılmaktadır.
İlki sürekli döküm merkezlerinde tandiş kazanlarından çıkan katılaşmış dip metallerinin alandan uzaklaştırılması işleminde kullanılmasıdır.
Aşağıdaki resimde görülen sürekli dökümde kullanılan tandiş kazanıdır. Ergimiş metal bu kazanlara dökülerek tandiş dibinde bulunan memeler vasıtasıyla metal eriyiği kalıplara aktarılmaktadır. Kalıp dışındaki su soğutmalı sistem metali soğutarak slab haline getirmektedir.
Tandiş dibinde kalan metal eriyiği zamanla katılaşmakta ve sökülerek hurdaya gönderilmektedir. Tandişten söküldükten sonra kaldırılması magnet tarafından yapılmakta ve araca yüklenmektedir. Yaklaşık hurda ağırlığı 10000 kg dır.
Hiç yorum yok: