bilgi paylaştıkça çoğalır

Kablo Sarma Tamburu(KST-KTT) nedir , nasıl çalışır?

Kablo sarma tamburu KST veya kablo toplama tamburu KTT olarak kısaltılabilmektedir. Vinçlerde kullanımı iki ana nedene dayanmaktadır.

1- Ana besleme kablosunu toplamak
2- Kancaya bağlı ekipman kablosunu toplamak

Ayrıca motorlu ve yaylı olmak üzere iki tip olarak kullanımı yaygındır. 

Mekanizması aşağıdaki ekipmanlardan oluşmaktadır.

1- Tambur : Kablonun üzerine sarıldığı kısımdır.
2- Motor : Motorlu tip tamburlarda bulunan kablonun sarılmasını sağlayan ekipmandır.
3- Yay : Yaylı tip tamburlarda bulunan kablonun sarılmasını sağlayan ekipmandır.
4- Kablo: İhtiyaca göre kullanıcı tarafından belirlenen kesit ve damar sayısındaki ekipmandır. Güç ve sinyal kabloları seçilebilir.
5- Slipring : İhtiyaç doğrultusunda kablo kesiti ve damar sayısıyla doğru orantılı olan, dönme esnasında yüzeye sürtünerek güç ve sinyal aktarımında kesintisiz iletimi sağlayan bakır şeritlerden ve kömürden oluşan yapıdır.
6- Kablo klavuzu: Motorlu tambur ile birlikte kullanılan, zeminde kabloya yön vererek hasar almasını engelleyen yapıdır.

Motorlu KST
Motorlu olanlarda üç fazlı asenkron motor bulunmakta olup çalıştığı süre boyunca sürekli enerjili olarak tutulur. Motorun dönme yönü kabloyu saracak şekildedir. Vincin ters yönde çalışması esnasında kabloyu makaradan çıkarırken uyguladığı kuvvet KST motorunun kuvvetinden büyük olduğu için motor devre dışı kalır ve kablo yere serilerek vinç hareketini sağlar. Vinç tamburun kabloyu saracağı noktaya doğru hareket sağlarsa tambur motoru çalışmaya başlar ve boşta kalan kabloyu tambura sarmaya başlar. Motorlu KST genellikle vinç ana besleme kablolarının sarılması için kullanılmaktadır.

Bina dışında kullanılan portal vinçlerin enerji beslemesi genellikle KST ile yapılmaktadır. Bu tip tamburlar vinç hareketinin sağlandığı toplam yürüme yolunda genellikle orta noktadan başlayacak şekilde planlanır ve üzerine toplam yürüme yolunun yarısı kadar kablo sarılır.  Örneğin 100 metre yürüme yolu yani hareket alanı olan bir vinçte orta noktadan itibaren 50 metre sağa ve 50 metre sola hareket edilebilir. tambur ebadının küçük olması maliyeti düşüreceği gibi tamburda oluşacak arızaların da en aza inmesini sağlayacaktır. 100 metre yürüme yolu olan bir vinçte 100 metre kablolu bir tambur olması mekanik yapının da iki katı büyüklükte olmasına neden olacaktır. Hem maliyeti düşürmek hem de arıza olasılığını düşürerek bakım kolaylığı sağlamak için genellikle orta noktadan beslemeli düşünülmektedir.



Yaylı KST

Yaylı tambur kanca ucuna bağlı elektromagnet, tong, spreader vb. ekipmanların beslemesi için kullanılan tiptir. Tek yönlü olarak çalışmaktadır. kablo çekildiğinde yay gerilir ve kablo boşa düştüğünde yay kabloyu geri sarmaya başlar.


KST seçimleri yatay ve dikey çalışmaya göre ve çalışma mesafesine göre seçim yapılmaktadır. İhtiyaca göre belirlenen kablo tipi de seçimde etkili olmaktadır.

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.