bilgi paylaştıkça çoğalır

Fabrika Vinç Otomasyonu

 Fabrika vinç otomasyonu çok geniş yelpazede müşteriye sunulabilmektedir. Tamamen klasik kumanda devresiyle yapılabilirken, tamamen PLC ve sürücü kontrollü de yapılabilmektedir. Ancak çoğunlukla kullanılan yöntem bakım kolaylığı ve bakım personelinin kısa sürede arıza giderebileceği klasik kumanda yöntemidir.


Vinç üzerinde kullanılan ve kancalara sonradan bağlanabilen elektrik ekipmanları aşağıdaki gibi listelenebilir. Proses ihtiyacına göre bu ekipmanların kullanımı gerekir. Ayrıca özel vinçlerde çeşitli ekipmanlar daha listeye eklenebilir.

1-      Kiriş kontrol panosu

2-      Araba kontrol panosu

3-      Köprü yürütme motoru

4-      Araba yürütme motoru

5-      Kanca motoru

6-      Frenleme direçleri

7-   Yürütme Sistemi Limit siviçler

8-      Loadcell

9-      Tambur tur sivici

10-  Çarpışma önleyici

11-  Çarpılma önleme

12-  Encoder

13-  Bara sistemi

14-  Feston sistemi

15-  Kablo sarma tamburu

16-  Ağırlıklı limit şalter

17-  Pozisyonlama sistemi

18-  Tartım sistemi

19-  Uzaktan kumanda

20-  Pendant kumanda

21-  Operatör kabinli kumanda

22-  Magnet sistemi

23-  Spreader sistemi

24-  Bobin tongu

25-  Slab tongu

26-  Kepçe sistemi

Listedeki ekipmanların detayları ayrıca diğer blog konularında açıklanmıştır.

Klasik kumanda yönteminde kaldırma grubunda çift sargılı motor (çift devirli) kullanılırken yürütme motorları tek sargılı ve genellikle hız kontrollü (Frekans Konvertörlü) olarak imal edilir.

Çift sargılı motor kumandasında yön kontaktörleri ve hız kontaktörleri kullanılır. Yön kontaktörleri kaldırma ve indirme şeklinde kumanda edilir. Hız kontaktörleri ise kanca kaldırma veya indirme yönünde hareket ederken bir ve ikinci hız seçimini sağlar. Motor içinde iki bağımsız sargı bulunduğundan hangi sargıya enerji verilirse o hızda motor dönüşü sağlanacaktır.

Kullanıcı eğer isterse kaldırmada sürücü kontrollü olarak yapılabilmektedir. Avantajı kanca hızının oransal olarak istenilen değerlerde ayarlanabilmesidir. Hassas yükler kaldırılacaksa eğer sürücülü seçim olması gerekendir. Ayrıca sürücülü sistemlerde kanca motoru arkasına bağlanabilen encoder ile yük kontrolü de yapılabilmektedir. Encoder motor ve sürücüye bağlı ve aktif iken kapalı çevrim çalışan sistem sürücünün tamburu gerçekten istenilen hızda çevirdiğini anlık olarak kontrol eder. Eğer istem dışı bir hareket varsa sürücü hataya geçer ve sistemin çalışmasını engeller.

Yürütme motorlarında da hız kontrol kullanılır. Sebebi yüklü iken devir kontrollü olarak vincin ilerlemesini sağlamak ve salınımı en aza indirmektir. Sürücü motoru ilk kalkışta ve duruş esnasında ayarlanan bir rampa süresinde hareket ettirdiğinden salınım önlenmektedir. Ayrıca kirişte çarpılma önleme istenirse karşılıklı motorlara encoder takılarak iki sürücü ile kontrollü hareket de sağlanabilir. Çarpılma kiriş tekerlerinin çap olma durumudur. Vinç devreye alındıktan sonra test ve kalibrasyonları yapılarak teslim edilir ancak kullanım sırasında zamanda çarpıklık oluşabilir. Bu istenmeyen bir durum olacaksa çarpılma önleme kullanılmalıdır.

Klasik kumanda dışında vinç yazılım ve SCADA kontrollü olarak da imal edilebilir. Bu durumda tüm motorlar sürücü kontrollü ve PLC sistemiyle bir haberleşme protokolü üzerinden haberleşebilen bir yapı sağlanır. Klasik kontrole nazaran daha proses ve ağır sanayi vinçleri PLC sistemiyle otomasyonu yapılmaktadır.

 

 

 


Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.