Fabrika Vinç Otomasyonu
Vinç üzerinde kullanılan ve kancalara sonradan bağlanabilen elektrik ekipmanları aşağıdaki gibi listelenebilir. Proses ihtiyacına göre bu ekipmanların kullanımı gerekir. Ayrıca özel vinçlerde çeşitli ekipmanlar daha listeye eklenebilir.
1- Kiriş kontrol panosu
2- Araba kontrol panosu
3- Köprü yürütme motoru
4- Araba yürütme motoru
5- Kanca motoru
7- Yürütme Sistemi Limit siviçler
8- Loadcell
9- Tambur tur sivici
10- Çarpışma önleyici
11- Çarpılma önleme
12- Encoder
13- Bara sistemi
14- Feston sistemi
16- Ağırlıklı limit şalter
17- Pozisyonlama sistemi
18- Tartım sistemi
19- Uzaktan kumanda
20- Pendant kumanda
21-
Operatör kabinli kumanda
22-
Magnet sistemi
23-
Spreader sistemi
24-
Bobin tongu
25-
Slab tongu
26-
Kepçe sistemi
Listedeki ekipmanların detayları ayrıca diğer blog
konularında açıklanmıştır.
Klasik kumanda yönteminde
kaldırma grubunda çift sargılı motor (çift devirli) kullanılırken yürütme
motorları tek sargılı ve genellikle hız kontrollü (Frekans Konvertörlü) olarak
imal edilir.
Çift sargılı motor kumandasında
yön kontaktörleri ve hız kontaktörleri kullanılır. Yön kontaktörleri kaldırma
ve indirme şeklinde kumanda edilir. Hız kontaktörleri ise kanca kaldırma veya
indirme yönünde hareket ederken bir ve ikinci hız seçimini sağlar. Motor içinde
iki bağımsız sargı bulunduğundan hangi sargıya enerji verilirse o hızda motor
dönüşü sağlanacaktır.
Kullanıcı eğer isterse
kaldırmada sürücü kontrollü olarak yapılabilmektedir. Avantajı kanca hızının
oransal olarak istenilen değerlerde ayarlanabilmesidir. Hassas yükler
kaldırılacaksa eğer sürücülü seçim olması gerekendir. Ayrıca sürücülü
sistemlerde kanca motoru arkasına bağlanabilen encoder ile yük kontrolü de
yapılabilmektedir. Encoder motor ve sürücüye bağlı ve aktif iken kapalı çevrim
çalışan sistem sürücünün tamburu gerçekten istenilen hızda çevirdiğini anlık
olarak kontrol eder. Eğer istem dışı bir hareket varsa sürücü hataya geçer ve
sistemin çalışmasını engeller.
Yürütme motorlarında da
hız kontrol kullanılır. Sebebi yüklü iken devir kontrollü olarak vincin
ilerlemesini sağlamak ve salınımı en aza indirmektir. Sürücü motoru ilk
kalkışta ve duruş esnasında ayarlanan bir rampa süresinde hareket ettirdiğinden
salınım önlenmektedir. Ayrıca kirişte çarpılma önleme istenirse karşılıklı
motorlara encoder takılarak iki sürücü ile kontrollü hareket de sağlanabilir. Çarpılma
kiriş tekerlerinin çap olma durumudur. Vinç devreye alındıktan sonra test ve
kalibrasyonları yapılarak teslim edilir ancak kullanım sırasında zamanda
çarpıklık oluşabilir. Bu istenmeyen bir durum olacaksa çarpılma önleme
kullanılmalıdır.
Klasik kumanda dışında
vinç yazılım ve SCADA kontrollü olarak da imal edilebilir. Bu durumda tüm
motorlar sürücü kontrollü ve PLC sistemiyle bir haberleşme protokolü üzerinden
haberleşebilen bir yapı sağlanır. Klasik kontrole nazaran daha proses ve ağır
sanayi vinçleri PLC sistemiyle otomasyonu yapılmaktadır.
Hiç yorum yok: